جلسه چهارم کمیته ارتباط با اعضاء

حاضرین در جلسه :

شرکت فکورصنعت تهران: آقای مهندس محمدی پناه (معاون نفت و گاز)

شرکت زلال ایران: آقای مهندس جناب (مدیرعامل و هم بنیانگذار)

شرکت هیربدان: آقای مهندس مصوری (رییس هیات مدیره)

شرکت عمراب: آقای مهندس صدرانیا (مدیرعامل)

شرکت پتروسازه مبین: آقای مهندس دریجانی (معاون اداری)

انجمن اپک: آقایان مهندسین حلوایی (رییس هیات مدیره)، طبیب زاده (رییس کمیته نظام فنی و اجرایی)، طاهری خرم آبادی (رییس کمیته ارتباط با اعضا)، رحمانی (رییس کمیته بین الملل) دکتر طاهری (دبیر انجمن)، حضرتی (مسوول کمیته های انجمن) و مهراب کابلی (بازرس)

 

بر اساس سیاست هیات مدیره انجمن اپک برای برگزاری جلسات منظم با اعضا به منظور استماع نقطه نظرات اعضا، انتظارات و خواسته های ایشان از انجمن، ارائه گزارش عملکرد و نقطه نظرات هیات مدیره انجمن به اعضا، شناخت بهتر اعضا و چالش های ایشان در فضای کسب و کار و ….، چهارمین جلسه دیدار با اعضا به دعوت کمیته ارتباط با اعضا برگزار شد.

در ابتدای جلسه هر یک ازمهمانان، ضمن معرفی خود، خلاصه ای از سوابق شرکت متبوع خود را به سایر حاضرین معرفی کردند. در ادامه آقای مهندس خرم آبادی (رییس کمیته ارتباط با اعضا) ضمن خیر مقدم به مهمانان گرامی، پاورپوینتی با موضوع “گزارش عملکرد نهمین دوره هیات مدیره انجمن” ارائه نمود. همچنین از اعضا درخواست شد هر کدام حداقل یک نفر به عنوان همکار به دبیرخانه انجمن معرفی نمایند که در کمیته های تخصصی به انجمن خود یاری رسانند.

پس از آن هر یک از مدعوین ضمن تشکر بابت برگزاری این جلسه، به بیان نقطه نظرات خود و چالش های موجود در فضای کسب و کار پرداختند. از جمله:

 

آقای مهندس جناب (مدیرعامل شرکت زلال ایران):

  • شرکتهای خصوصی با چالش هایی مواجه هستند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • کمبود نقدینگی در پروژه ها و عدم بموقع تامین نقدینگی توسط کارفرمایان
    • عدم مسوولیت پذیری برخی مدیران اجرایی در سازمان های دولتی و عدم جسارت در تصمیم گیری
    • مشکلات در حوزه بیمه، مالیات و ارزش افزوده، گمرک و …
    • عدم تناسب شاخص های تعدیل با نرخ واقعی تورم
  • بسیاری از شرکتها مشکل جانشین پروری دارند.
    • بسیاری از جوانان در حال ترک وطن هستند.
    • اگر نسل اول شرکت (موسسین) بازنشسته شوند، با توجه به چالش های اداره شرکتهای خصوصی، نسل دوم نه تمایلی به ادامه مسیر ایشان و مواجهه با چالش های سخت فضای کاری دارند، نه توانایی ادامه این مسیر صعب را دارند.
    • حقوق مهندسان فارغ التحصیل معادل سود بانکی 1.5 میلیارد تومان سپرده بانکی است! در چنین فضایی، مساله منابع انسانی، یکی از مهترین چالش های شرکتهای می باشد.
  • حاکمان باید بدانند بخش خصوصی یار و یاورشان هستند و انجمن های بخش خصوصی را جدی بگیرند. کسانی که مانده اند و در حال فعالیت می باشند، علاقمند و وفادار به وطن هستند.

آقای مهندس دریجانی (شرکت پتروسازه مبین):

  • علاوه بر مواردی که توسط مهندس جناب مطرح شد، چالش های زیر هم وجود دارد:
    • هزینه سنگین کارمزد ضمانتنامه های بانکی (پیمانکار متعهد می شود، اما کارفرمایان تعهد عملی به تعهدات قراردادی ندارند)
    • زمانبندی اولیه پروژه ها غیرواقعی تعریف می شود که هزینه های زیادی هم به کارفرما و هم به پیمانکار تحمیل می نماید. در بسیاری موارد پیمانکار مجبور می شود با مهندسی ناقص، سفارش گذاری کالا را انجام دهد و پروژه مشکلات بعدی می شود. (در این خصوص آقای مهندس محمدی پناه توضیح دادند که مسوولیت در نظر گرفتن زمانبندی غیرواقعی برای پروژه ها، بعضا به عهده شرکتهای مهندسی مشاور است و در این مورد همفکری و تعامل اپک با جامعه مهندسان مشاور می تواند کمک کند)
  • جذب و حفظ نیروی انسانی توانمند از مشکلات جدی اکثر شرکتها می باشد. اگر شرکتها بتوانند از طریق انجمن صنفی با هم توافق کنند که نیروهای همدیگر را جذب نکنند، می تواند به کل صنف کمک کند.

 

آقای مهندس مصوری (شرکت مدیریت هیربدان):

  • ضمن تایید مواردی که دوستان اشاره کردند، باید انتظارات خود از انجمن را در حدود اختیارات و توانایی آن و حتی طرف دولتی تعدیل کنیم. پیش از این عوامل کارفرمایی، اختیارات بیشتری داشتند و به پیمانکاران تلاشگر، راحت تر کمک می کردند. اما در حال حاضر، اختیارات و قدرت عمل مجریان بسیار محدود شده است و ترجیح می دهند اقدامی انجام ندهند که زیرسوال بروند.
  • در بسیاری موارد، افرادی از سازمان های کارفرمایی، جذب سازمان های پیمانکاری می شوند. اما برعکس این حالت کمتر اتفاق می افتد. در حالی اگر افرادی با تجربه کار پیمانکاری وارد سازمان کارفرمایی می شدند، با درکی که به چالش های پروژه داشتند، می توانستند بسیار موفق تر عمل کنند.

آقای مهندس صدرانیا (مدیرعامل شرکت عمراب):

  • انجمن می تواند فرصت بسیار مناسبی برای شبکه سازی، افزایش ظرفیت و هم افزایی بین اعضا ایفا نماید. بسیاری از شرکتها می توانند از این طریق با توانایی هم آشنا شوند و در مناقصات به صورت مشارکت شرکت کنند و از توان هم استفاده بهینه ببرند.
  • بودجه عمرانی کشور با توان بخش خصوصی همخوانی ندارد و عملا بخش زیادی از این ظرفیت بلااستفاده مانده است.
  • از ظرفیت پیمانکاران داخلی می توان برای کارهای خارح از کشور مثل عراق خیلی بیش از این بهره برد و شبکه ارتباطات و مشارکتهای بین اعضای انجمن می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
  • باید بتوانیم فرهنگ همکاری را جایگزین رقابت کنیم. در فضای محدود فعلی، باید فرهنگ “منفعت رسانی به هم” جایگزین رقابتها شود. به ویژه در پروژه های خارج از کشور.

 

آقای مهندس محمدی پناه:

  • متاسفانه بسیاری از کسانی که در سازمانهای دولتی کارفرمایی حضور دارند، سالها حقوق بگیر بوده اند، نه حقوق بده. در نتیجه درک صحیحی از مشکلات اداره یک سازمان خصوصی ندارند.
  • همانطور که فکورصنعت در عمل تحربه کرده است، شرکتها باید به سمت ایجاد شرکای تجاری (Business Partners) بوند و مشارکتهای Long-Term را جایگزین روش های برونسپاری به پیمانکاران فرعی نمایند. در این صورت منافع دو طرف به صورت برد-برد تضمین می شود و شرکتها توان توسعه و هم افزایی بیشتر خواهند داشت.

 

در پایان و به منظور جمعبندی مباحث آقای مهندس حلوایی (رییس هیات مدیره)، به رویکردهای هیات مدیره انجمن در چند سرفصل پرداختند:

  • افزایش اثرگذاری اپک در نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر حاکمیتی، اتاق بارزگانی و …
  • تولید محتوا و سند توسط انجمن از قبیل سند نقد بخشنامه تعدیل، بررسی نشریه 5490 و …
  • ایجاد همسویی و هم افزایی بین بخش خصوصی و دولتی در مطالبه گری تغییرات مورد نیاز در بخش انرژی (موضوع نامه بیت)

ایشان ضمن اشاره به موضوع “جریان نقدینگی منفی” توضیحاتی درباره پیگیری های انجام شده در این مورد ارائه شد.

در بررسی 5490، مبنای ما این بوده است که 1- طرفین پیمان متعهد به پروژه باشند. 2- ترک فعل از هر دو سمت ممنوع باشد.

ما همیشه منتظریم که دولت از ما نظر بخواهد. در حالی که این روش بسیار منفعل است. ما باید خودمان تولید محتوا کنیم و مطالبه گر باشیم.

در موضوع مشارکت باید توجه داشته باشیم که دوره EPC رو به افول است و شرکتهای پیشرو به سمت Developer شدن پیش حرکت کرده اند. در ادامه به مکاتبات با بیت، جلسات با پیمانکاران و مدیران دولتی و … اشاره کردند.

جلسه در ساعت 10:00 به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *